HomeStandard Blog Whole Post (Page 201)

30 lat temu, 13 kwietnia 1990 r., władze ZSRS przyznały się do mordu katyńskiego, nazywając go „jedną z cięższych zbrodni stalinizmu”. Oświadczenie to uznawane jest za przełom w wyjaśnianiu okoliczności śmierci polskich oficerów, ale do dziś Kreml nie zgodził się na pełne ujawnienie akt katyńskich.

Moskwa, 13.04.1990. Podczas wizyty prezydenta W. Jaruzelskiego prezydent ZSRS M. Gorbaczow przekazał kopie wyselekcjonowanych dokumentów zbrodni katyńskiej. Na zdj. W. Jaruzelski (L) i M. Gorbaczow. W głębi centralnie: minister stanu J. Czyrek, wiceminister obrony J. Onyszkiewicz, minister obrony ZSRS gen. D. Jazow. Z prawej ambasador RP w ZSRS S. Ciosek, z lewej szef polskiego protokołu dyplomatycznego J. Świtkowski. Fot. PAP/I. Sobieszczuk

Okres rządów Michaiła Gorbaczowa sprzyjał odkrywaniu prawdy o zbrodniach systemu komunistycznego. Coraz liczniejsze grupy dysydentów i obrońców praw człowieka upominały się o pamięć i wyjaśnienie losów milionów zamordowanych w czasach stalinowskich. Temat ten coraz częściej pojawiał się również w oficjalnej prasie i mediach. Także w mediach PRL pojawiały się informacje dotyczące tematów do tego momentu całkowicie „zakazanych” lub zakłamanych. Wśród nich najważniejszym była sprawa zbrodni katyńskiej. Powołana w 1987 r. mieszana polsko-sowiecka komisja historyków partyjnych do wyjaśnienia „białych plam” już na początku funkcjonowania podjęła dyskusję nad dokumentami dotyczącymi Katynia. Polscy historycy stwierdzili, że jedynie ujawnienie wszystkich posiadanych przez Sowietów dokumentów może zaprzeczyć wersji wypadków przedstawionych w tzw. raporcie Burdenki z 1944 r. lub ją potwierdzić. W kwietniu 1988 r., w trakcie zamkniętego wykładu w Urzędzie Rady Ministrów, zasiadający w komisji prof. Czesław Madajczyk jednoznacznie odrzucił wersję o niemieckiej odpowiedzialności za zbrodnię.

W lutym i marcu 1989 r. w czasopiśmie „Odrodzenie” opublikowano wnioski polskich historyków zasiadających w komisji ds. białych plam. Pokłosiem tych publikacji było stwierdzenie rzecznika rządu PRL Jerzego Urbana, że zbrodnię popełnili „funkcjonariusze NKWD”. Kilka tygodni później, w kwietniu 1989 r., delegacja Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa z jej przewodniczącym gen. dyw. pil. Romanem Paszkowskim wraz z grupą rodzin ofiar mordu pobrała w Katyniu urnę z ziemią, którą 18 kwietnia 1989 r. uroczyście złożono w Grobie Nieznanego Żołnierza oraz w Dolince Katyńskiej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Wiosną 1989 r. kłamstwo katyńskie w PRL przestało obowiązywać. Do końca roku w oficjalnym obiegu ukazały się pierwsze publikacje podsumowujące dotychczasowy stan wiedzy o mordzie. W mediach wciąż jednak zachowywano sposób określania zbrodni, który oddalał odpowiedzialność za nią od władz systemu sowieckiego. O „zbrodni stalinowskiego NKWD” mówiono również w relacjach z wizyty premiera Tadeusza Mazowieckiego w ZSRS w listopadzie 1989 r., gdy jako pierwszy przedstawiciel najwyższych rangą władz PRL przyjechał do Katynia.

Pomimo takich gestów jak zgoda na wizytę polskiej delegacji w Katyniu wciąż w ZSRS oficjalnie podtrzymywano kłamliwą wersję o zbrodni dokonanej przez Niemców. Okazją do przełomu okazała się wizyta prezydenta Wojciecha Jaruzelskiego w Moskwie w kwietniu 1990 r. Z punktu widzenia władz ZSRS „ujawnienie” prawdy o mordzie mogłoby wzmocnić pozycję polityczną bliskiego im Jaruzelskiego i jego legitymizację społeczną. 13 kwietnia o 14.30 czasu moskiewskiego rządowa agencja prasowa TASS wydała oficjalny komunikat potwierdzający, że polscy jeńcy wojenni zostali rozstrzelani wiosną 1940 r. przez NKWD. Jako winni wskazani zostali szef NKWD Ławrientij Beria i jego zastępca Wsiewołod Mierkułow. Strona sowiecka wyraziła głębokie ubolewanie w związku z tragedią katyńską, nazywając ją „jedną z cięższych zbrodni stalinizmu”. „Ujawnione materiały archiwalne w całokształcie pozwalają na wniosek o bezpośredniej odpowiedzialności za zbrodnię w lesie katyńskim Berii, Mierkułowa i ich pomocników” – stwierdzano.

Sowiecki dysydent i badacz dziejów zbrodni komunistycznych Leonid Pocziwałow wkrótce po oświadczeniu z 13 kwietnia na łamach „Literaturnoj Gaziety” zauważył, że przyznanie się zostało wypowiedziane „tak jakby przez zęby”. „Od naszego prezydenta Michaiła Gorbaczowa można było oczekiwać większej emocji. Przecież po pomordowanych zostały rodziny, bliscy… Oni czekali na takie słowa” – dodał, mając na myśli oświadczenie Gorbaczowa wygłoszone 13 kwietnia podczas przekazania Jaruzelskiemu kopii wyselekcjonowanych archiwalnych dokumentów dotyczących mordu. Wśród nich były m.in. listy więźniów skierowanych w kwietniu i maju 1940 r. z obozu jenieckiego w Kozielsku do Smoleńska i z obozu w Ostaszkowie do Kalinina (obecny Twer), a także wykaz akt ewidencyjnych jeńców wojennych, których wywieziono z obozu NKWD w Starobielsku. Prezydent ZSRS oficjalnie zlecił wówczas wyjaśnienie sprawy katyńskiej.

Zgodnie z poleceniem Gorbaczowa we wrześniu 1990 r. Naczelna Prokuratura Wojskowa ZSRS rozpoczęła śledztwo. W miejscach kaźni i pochówków, m.in. w Piatichatkach koło Charkowa i w Miednoje koło Tweru, rozpoczęły się ekshumacje. Kilka tygodni później, 3 listopada 1990 r., Gorbaczow polecił sowieckim archiwistom zebrać informacje, które mogłyby być traktowane jako swego rodzaju przeciwwaga dla sowieckich zbrodni na obywatelach RP. Jednym z elementów „anty-Katynia” miały być rzekome mordy dokonywane na sowieckich żołnierzach w trakcie wojny polsko-bolszewickiej. W rzeczywistości duże straty wśród jeńców wynikały ze złych warunków bytowych i szerzących się wśród nich chorób zakaźnych. W polskich obozach jenieckich zmarło ok. 25 tys. żołnierzy bolszewickich na ogółem 85 tys. wziętych do niewoli. Na terenie bolszewickiej Rosji i Litwy w obozach jenieckich w tym okresie przebywało blisko 51 tys. żołnierzy polskich, w wyniku chorób zmarło do 20 tys. spośród nich.

Ważnym etapem ujawniania prawdy o Katyniu był też 14 października 1992 r., kiedy na polecenie prezydenta Rosji Borysa Jelcyna przewodniczący Komitetu ds. Archiwów Państwowych prof. Rudolf Pichoja przekazał w Belwederze prezydentowi RP Lechowi Wałęsie główne dokumenty dotyczące sprawy katyńskiej. Była to m.in. decyzja wydana przez Politbiuro 5 marca 1940 r., w której najwyższe władze sowieckie nakazały rozstrzelanie polskich jeńców więzionych w obozach na terenie Związku Sowieckiego oraz innych więźniów polskich przetrzymywanych na terenach wschodnich województw II Rzeczypospolitej, zajętych we wrześniu 1939 r. przez Armię Czerwoną. W sumie rozstrzelanych zostało ok. 22 tys. obywateli polskich.

2 sierpnia 1993 r. zespół ekspertów przy Głównej Prokuraturze Wojskowej Federacji Rosyjskiej opublikował raport końcowy w sprawie kwalifikacji prawnej zbrodni katyńskiej. W pkt. 6 pisano: „Zamordowanie w kwietniu–maju 1940 r. 14 522 jeńców z kozielskiego, starobielskiego i ostaszkowskiego obozu Zarządów NKWD obwodów smoleńskiego, kalinińskiego i charkowskiego oraz w tym samym czasie 7305 więźniów z aresztów śledczych NKWD Zachodniej Białorusi i Zachodniej Ukrainy, po którym nastąpiła masowa deportacja ich rodzin w głąb ZSRS – było najcięższą zbrodnią przeciwko pokojowi, przeciwko ludzkości”.

Dokument wyjaśniał, że według konwencji o nieprzedawnieniu zbrodni przeciwko pokojowi, zbrodni wojennych i zbrodni ludobójstwa osoby odpowiedzialne za powyższą zbrodnię „powinny ponieść odpowiedzialność sądową zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem za bezprawne nadużycie władzy – art. 171 kk RSFSR z 1929 r. – które doprowadziło do umyślnego zabójstwa – art. 102 kk RSFSR – na szczególnie wielką skalę, co powinno być traktowane jako ludobójstwo”.

Śledztwo jednak praktycznie stanęło w miejscu: przez następne czternaście lat nikomu nie postawiono zarzutów, a prokuratorzy nie uznali mordu katyńskiego za ludobójstwo. 21 września 2004 r. Główna Prokuratura Wojskowa Federacji Rosyjskiej umorzyła śledztwo ws. zbrodni katyńskiej.

W marcu 2005 r. IPN rozpoczął własne śledztwo w tej sprawie. Oddziałowa Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Warszawie za pośrednictwem Ministerstwa Sprawiedliwości skierowała do rosyjskiej Prokuratury Generalnej wniosek o udzielenie jej pomocy prawnej poprzez wydanie uwierzytelnionych kopii lub odpisów całości akt umorzonego 21 września 2004 r. śledztwa.

5 marca 2010 r., w 70. rocznicę decyzji Politbiura KC WKP (b) o rozstrzelaniu polskich oficerów i więźniów, Stowarzyszenie Memoriał wezwało prezydenta Rosji Dmitrija Miedwiediewa do odtajnienia akt śledztwa Głównej Prokuratury Wojskowej w sprawie zbrodni katyńskiej, a także do wznowienia tego dochodzenia. Memoriał to rosyjska organizacja pozarządowa broniąca praw człowieka i dokumentująca stalinowskie zbrodnie.

7 maja 2010 r. prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew w wywiadzie dla dziennika „Izwiestija” oświadczył, że Katyń to przykład fałszowania historii. Opowiedział się za przedstawieniem prawdy o zbrodni Rosjanom i zagranicznym obywatelom, którzy są tym zainteresowani. Miedwiediew przekazał wykonującemu obowiązki prezydenta marszałkowi Sejmu Bronisławowi Komorowskiemu 67 tomów akt śledztwa, które w latach 1990–2004 ws. zbrodni katyńskiej prowadziła Główna Prokuratura Wojskowa Federacji Rosyjskiej. Umarzając śledztwo, strona rosyjska utajniła 116 ze 183 tomów akt.

W listopadzie 2010 r. Duma Państwowa, izba niższa parlamentu Rosji, przyjęła uchwałę, w której uznała mord na polskich oficerach za zbrodnię reżimu stalinowskiego, a ZSRS – za państwo totalitarne. Uchyliła się jednak od rozwiązania problemu pośmiertnej prawnej rehabilitacji ofiar katyńskiej tragedii, zaznaczając, że „z wyczerpującą oczywistością” zamordowanych polskich oficerów „zrehabilitowała już sama historia”.

13 kwietnia 2012 r. główny prokurator wojskowy Rosji Siergiej Fridinski oficjalnie potwierdził, że umarzając w 2004 r. śledztwo w sprawie Katynia, strona rosyjska nie sformułowała żadnych zarzutów wobec Józefa Stalina i innych przywódców dawnego ZSRS. „Niewykluczone, że akta śledztwa w sprawie rozstrzelania polskich oficerów w ZSRS w 1940 r. nigdy nie zostaną odtajnione” – poinformowała agencja Interfax, powołując się na „źródło zorientowane w sytuacji”.

Dziś największymi białymi plamami sprawy katyńskiej pozostają tzw. lista białoruska – oraz miejsce ukrycia zwłok pomordowanych. Większość z nich została pogrzebana prawdopodobnie w podmińskich Kuropatach. Bez pełnego otwarcia rosyjskich archiwów niemożliwe jest również wyjaśnienie kwestii ewentualnego zniszczenia teczek polskich oficerów, którego miano dokonać na podstawie tzw. notatki Szelepina z 1959 r.

Znadniemna.pl za Michał Szukała/PAP

30 lat temu, 13 kwietnia 1990 r., władze ZSRS przyznały się do mordu katyńskiego, nazywając go „jedną z cięższych zbrodni stalinizmu”. Oświadczenie to uznawane jest za przełom w wyjaśnianiu okoliczności śmierci polskich oficerów, ale do dziś Kreml nie zgodził się na pełne ujawnienie akt katyńskich. [caption

Białoruś zakończyła ratyfikację porozumienia z Unią Europejską o ułatwieniach wizowych i readmisji – poinformowała dzisiaj agencja BiełTA. Ustawy podpisał prezydent Aleksander Łukaszenko. Teraz procedurę ratyfikacji powinna zakończyć strona unijna.

„Ustawy z 9 kwietnia zostały opublikowane na Narodowym Portalu Prawnym (odpowiednik Dziennika Ustaw – PAP), co oznacza, że zostały podpisane przez głowę państwa” – przekazała BiełTA.

Wcześniej porozumienie zaakceptowały obie izby parlamentu Białorusi – Izba Reprezentantów i Rada Republiki.

Porozumienie ma wprowadzić szereg ułatwień w polityce wizowej między UE i Białorusią. Dla Białorusinów oznacza ono przede wszystkim obniżenie ceny wizy, a także uproszczone procedury wnioskowania o wizy różnych kategorii.

Dla obywateli UE wydłużony zostanie okres przebywania na Białorusi w ciągu roku z 90 do 180 dni.

Umowę o ułatwieniach wizowych strony podpisały 8 stycznia w Brukseli.

Negocjacje w sprawie uproszczenia procedur wizowych Białoruś i UE prowadziły od 2014 r. UE, podobnie jak w stosunku do pozostałych państw, uzależniała podpisanie tego porozumienia od podpisania umowy o readmisji.

Teraz umowę musi jeszcze ratyfikować strona unijna. Wejdzie ona w życie po wymianie not potwierdzających ratyfikację przez obie strony.

Znadniemna.pl za PAP

Białoruś zakończyła ratyfikację porozumienia z Unią Europejską o ułatwieniach wizowych i readmisji – poinformowała dzisiaj agencja BiełTA. Ustawy podpisał prezydent Aleksander Łukaszenko. Teraz procedurę ratyfikacji powinna zakończyć strona unijna. „Ustawy z 9 kwietnia zostały opublikowane na Narodowym Portalu Prawnym (odpowiednik Dziennika Ustaw - PAP), co oznacza,

Szanowni Państwo, publikujemy list Pana Ministra Szymona Szynkowskiego vel Sęk, skierowany do Polonii na całym świecie. W drugiej części niniejszej publikacji znajdą Państwo również wykaz wybranych projektów i programów edukacyjnych dla Polonii, o których mowa w liście. Zachęcamy do zapoznania się z treścią poniższych dokumentów.

LISTA WYBRANYCH PROJEKTÓW I PROGRAMÓW EDUKACYJNYCH DLA POLONII

Departament Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą

Wykaz wybranych projektów i programów edukacyjnych dla Polonii

Materiały dla nauczycieli i edukacja on-line

1. Materiały dostępne na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Centralnej Komisji Egzaminacyjnej: https://www.gov.pl/web/edukacja

2. Materiały z Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej przygotowane przez Ministra Edukacji Narodowej: www.epodreczniki.pl (na platformie dostępne są scenariusze zajęć, e-podręczniki, gra edukacyjna)

3. Poradnik dla nauczycieli „Jak Uczyć Online?” przygotowany przez nauczyciela kształcenia na odległość p. E. Beczek z ORPEG (http://www.orpeg.pl/index.php/home/aktualnosci/9-aktualnosci/2030-jak-uczyc-online-poradnik-dla-nauczycieli).

4. Platforma naukowa z dostępnymi zasobami do treści literackich, historycznych, geograficznych oraz z zakresu przedmiotów ścisłych (https://epodreczniki.pl).

5. Nauczanie języka polskiego jako obcego – płatny kurs e-learningowy dla nauczycieli chcących udoskonalić swoje umiejętności, organizowany przez SWP (http://wspolnotapolska.org.pl/wiadomosci.php?id=7119).

6. Zajęcia online – rozwiązania technologiczne Związku Nauczycielstwa Polskiego. (https://znp.edu.pl/zajecia-online-materialy-dla-nauczycieli-i-uczniow/).

7. Bezpłatne materiały edukacyjne ORPEG – portal „Włącz Polskę” (http://www.wlaczpolske.pl/) czyli zestawy edukacyjne dla uczniów w każdym wieku.

8. Profil ORPEG na YouTube – cykl filmów animowanych o historii Polski (https://www.youtube.com/watch?v=o79LE_karL8)

9. Pozostałe zasoby naukowe:

Scholaris (http://scholaris.pl/),

Otwarte Zasoby (https://otwartezasoby.pl/),

Narzędzia Online nie tylko dla nauczyciela (http://nowoczesnenauczanie.edu.pl/ciekawe-narzedzia-nie-tylko-online-dla-kazdego-nauczyciela/).

(…)

Konkursy

1. Konkurs historyczny Patria Nostra – realizowany w formule internetowej – polega na wykonaniu filmu lub animacji dotyczącej ważnego wydarzenia z historii Polski (https://konkurs-patrianostra.pl/konkurs-swiatowy). Termin nadsyłania prac to 31 maja.

2. Konkurs plastyczny (najładniejsza pisanka i koszyk wielkanocny) lub literacki (opowieść o tradycjach wielkanocnych) dla uczniów polskich szkół z całego świata, zorganizowany przez Polskie Towarzystwo Edukacyjne oraz Lokalny Ośrodek Metodyczny w Australii. (http://wspolnotapolska.org.pl/wiadomosci.php?id=7121). Termin nadsyłania prac to 11 kwietnia.

3. I Konkurs plastyczny „Polska Wielkanoc” organizowane przez Stowarzyszenie Polaków w Hiszpanii „Nasz Dom” – „Nueastra Casa”, Stowarzyszenie Dom Polski w Getafe-Madryt i Stowarzyszenie im. K. Wojtyły w Segovii przy współudziale Stowarzyszenie Wspólnota Polska. Termin nadsyłania prac 30 kwietnia na adres [email protected]

(…)

Lektury w j. polskim dostępne on-line

https://lektury.gov.pl/

https://polona.pl/

https://wolnelektury.pl/

https://www.academica.edu.pl

(…)

Kultura – Muzea. Lekcje historii i lekcje muzealne on-line

Muzea udostępniają swoje zbiory zwiedzającym online, proponują wirtualne spacery, ale często mają także specjalną ofertę edukacyjną dla dzieci z propozycją publikacji w wersji elektronicznej, gier i filmów.

1. Muzeum Historii Polski http://muzhp.pl/pl/

2. Muzea Narodowe w Warszawie (zwiedzanie lekcje)  http://www.mnw.art.pl/edukacja/aktualnie/

3. Muzeum Narodowe w Krakowie https://mnk.pl/

4. Muzea Narodowe w Kielcach (zwiedzanie i lekcje) https://mnki.pl/

5. Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau (lekcje) http://www.auschwitz.org/edukacja/e-learning/

6. Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach https://domjp2.pl/2020/04/02/robimy-wielkanocna-palme-warsztaty-online/ oraz https://domjp2.pl/2020/03/17/zostanwdomu/

7. Centrum Myśli JPII https://www.centrumjp2.pl/nauka/instytut-badan-naukowych/

8. Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce https://www.muzeumpulaski.pl/virtualwalk/muzeumwarkapl/flash.html

9. Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku https://muzeumpilsudski.pl/

10. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie https://www.wilanow-palac.pl/edukacja/e_edukacja

11. Zamek Królewski na Wawelu https://wawel.krakow.pl/

12. Muzeum Historyczne Warszawy: https://www.polska.travel/pl/muzea/muzeum-historyczne-m-st-warszawy

13. Muzeum Powstania Warszawskiego https://www.1944.pl/artykul/muzeum-on-line,2453.html

14. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki

strona główna https://zacheta.art.pl/pl;

edukacja dla dzieci, młodzieży i dorosłych https://zacheta.art.pl/pl/edukacja/

15. Muzeum Żydów Polskich

strona główna https://polin.pl/pl;

edukacja https://polin.pl/pl/bezplatne-warsztaty-edukacyjne-online

Skanseny (muzea wsi)

1. Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku- największy skansen w Polsce http://skansen.mblsanok.pl

2. Park Etnograficzny Kultury Ludowej w Kolbuszowej – prezentuję kulturę Lasowiaków i Rzeszowiaków http://www.muzeumkolbuszowa.pl/

3. Muzeum Wsi Radomskiej – gromadzi budynki z terenów pogranicza Mazowsza i ziemi kieleckiej http://www.muzeum-radom.pl/

4. Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie – prezentuje budownictwo z: Beskidu Śląskiego, podregionu podgórskiego, pszczyńsko-rybnickiego, lublinieckiego i regionu Zagłębia Dąbrowskiego http://www.muzeumgpe-chorzow.pl

5. Muzeum etnograficzne w Ochli – prezentuje zabudowania z czterech sąsiadujących ze sobą regionów: Dolnego Śląska, Zachodniej Wielkopolski, Wschodnich Łużyc i obszaru środkowo-lubuskiego. Dodatkowo Muzeum posiada zabudowania z terenów historycznej Bukowiny http://www.muzeumochla.pl/

6. Muzeum Wsi Opolskiej http://www.muzeumwsiopolskiej.pl

7. Wielkopolski Park Etnograficzny w Dziekanowicach przedstawia wieś wielkopolską oraz dworek szlachecki http://www.lednicamuzeum.pl/

8. Muzeum Wsi Lubelskiej prezentuje Wyżyna Lubelska, Zespół Dworski, Roztocze, Podlasie i Polesie Lubelskie, Powiśle oraz Nadbuże http://www.skansen.lublin.pl

9. Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich – charakteryzujące budownictwo Kaszub (bez pasa nadmorskiego) i Kociewia http://www.muzeum-wdzydze.gda.pl

10. Sądecki Park Etnograficzny – prezentuje budowle czterech polskich grup etnograficznych zamieszkujących historyczną Sądecczyznę, tj. Lachów Sądeckich, Górali Sądeckich, Pogórzan i Łemków http://www.muzeum.sacz.pl

11. Park Etnograficzny w Tokarni – prezentuje budowle z regionów Kielecczyzny http://mwk.com.pl

12. Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej http://www.skansen.bialystok.pl/

13. Park Etnograficzny w Olsztynku prezentuje budowle z Warmii, Mazur, Powiśla, Sambii (Obw. Kaliningradzki) oraz Małej Litwy (częściowo obw. Kaliningradzki, częściowo Litwa) – http://www.muzeumolsztynek.com.pl/

(…)

Koncerty, opery, operetki i spektakle teatralne 

1. Polska Opera Królewska https://operakrolewska.pl/koncert-symfoniczny-retransmisja-na-kanale-youtube/

2. Filharmonia Narodowa w Warszawie http://www.filharmonia.pl/aktualnosci/muzyka-brzmi-dalej—

3. Teatr Wielki–Opera Narodowa https://teatrwielki.pl/

4. Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” http://www.zespolslask.pl/pl//dodatkowe/19523/edukujemy-artystycznie/

5. Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” https://mazowsze.waw.pl/

Instytuty zajmujące się rozpowszechnianiem wiedzy również wykorzystują elektroniczne kanały komunikacji 

1. Instytut Polonika https://polonika.pl/co-nowego-/-zostanwdomu-konserwator-zabytkow-online

2. Instytut Adama Mickiewicza, https://iam.pl/pl

3. Instytut Północny im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie, http://ip.olsztyn.pl/

4. Narodowy Instytut Dziedzictwa, https://www.nid.pl/pl/

5. Instytut Teatralny, https://www.instytut-teatralny.pl/

(…)

Inne

1. Zostań w domu, sztuka przyjdzie do Ciebie

https://www.gov.pl/web/kultura/zostan-w-domu–sztuka-przyjdzie-do-ciebie

https://www.gov.pl/web/kultura/zostanwdomu–sztuka-przyjdzie-do-ciebie-cz2

https://www.gov.pl/web/kultura/zostanwdomu–sztuka-przyjdzie-do-ciebie-cz3

2. Ninateka – bogaty zbiór polskich filmów fabularnych, animowanych i dokumentalnych, w tym darmowe polskie bajki dla dzieci: https://ninateka.pl/filmy

3. Stowarzyszenie Wspólnota Polska http://wspolnotapolska.org.pl/szkola60/

4. Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie https://pol.org.pl/audycje-wybitni-polacy-iirp/

5. Fundacja Wolność i Demokracja https://wid.org.pl/category/szerzymy-polska-oswiate/

6. Centrum edukacyjne IPN: https://centrumedu.ipn.gov.pl/

7. Centrum edukacyjne Ośrodka „Karta” https://karta.org.pl/edukacja

8. Dom Spotkań z Historią https://dsh.waw.pl/

9. Centrum „Kopernik” http://www.kopernik.org.pl/https://www.youtube.com/watch?v=mg_pMAmJwkQ

(…)

TVP i TVP Polonia

1. TVP https://www.gov.pl/web/edukacja/pasma-edukacyjne

2. TVP Polonia www.polonia.tvp.pl/44889617/polonia-dzieciom

3. Ponadto programy dedykowane dla najmłodszych na Antenie TVP Polonia wraz z godzinami emisji:

Tytuł Opis Emisja (czas polski)
Słownik polsko@polski – talk – show prof. Jana Miodka Program o poprawności i kulturze języka polskiego z udziałem prof. Jana Miodka. Profesor odpowiada na zagadnienia językowe uczestnikom programu oraz widzom za pośrednictwem skype’a. sobota godz. 17.00 i 1.20
Zakochaj się w Polsce Seria edukacyjno- podróżnicza promująca                 i popularyzująca Polskę w oparciu o jej potencjał historyczny, kulturowy i przyrodniczy. niedziela godz. 1.20 Poniedziałek godz. 15.30
Przyrodnik na tropie Program propaguje wiedzę o polskiej przyrodzie. Biolog oraz fotograf przyrody podpatrują z kamerą w naturalnym środowisku wybrane gatunki rodzimej fauny. niedziela godz. 18.50
Baw się słowami Program edukacyjny wspierający naukę języka polskiego dla dzieci i młodzieży w wieku przedszkolnym i szkolnym mieszkającymi poza Polską. Uczy poprzez zabawę̨ i muzykę. Elementy polskiej historii, geografii, kultury i obyczajowości. poniedziałek – czwartek godz. 19.45 i 1.45
Czy wiesz, że… Edukacyjny program dla dzieci, w którym robot Poldek przybliża znanych na świecie Polaków oraz najciekawsze polskie legendy. To również zestaw zagadek dla młodego widza. niedziela godz. 19.15 piątek godz. 7.00
A to polski właśnie Cykl skierowany do widzów z poziomu uczniów szkoły podstawowej. W audycji wyjaśniane jest znaczenie słów i najczęstsze błędy językowe poprzez odwoływanie się do wierszyków oraz przysłów. Wypowiedzi obrazują dziecięce rysunki. środa godz. 7.05, 17.05, 1.20
Nela Mała Reporterka Tytułowa Nela – w obecnej serii już nastolatka – zwiedziła niemal cały świat. Teraz dzięki jej reportażom wszystkie dzieci mogą go poznać razem z nią przeżywając niesamowite przygody. niedziela  godz. 19.25 środa godz. 17.10 i 01.30
Zwierzaki Czytaki Edukacyjny program dla najmłodszych widzów. Tytułowe zwierzaki to Rysia – ruda kotka i Szymek – szop pracz. Mieszkają razem z Michałem, który często czyta im książki. Poniedziałek godz. 6.45, 17.00 i 1.20
Figu Migu Propozycja dla najmłodszych, której celem jest nauka języka migowego. Program poprzez muzykę i piosenki uczy dzieci języka migowego. poniedziałek godz. 7.00, 17.15, 1.35
W krainie baśni Edukacyjny cykl familijny utrzymany w konwencji widowiska teatralnego. Prezentacja baśni z morałem, skłaniającym rodziców do rozmów z dziećmi oraz zabawy w teatr. wtorek godz. 06.45, 17.00, 1.20
Zaczarowany świat Cykl edukacyjny dla dzieci i młodzieży opowiadający o sztuce i muzyce. czwartek godz. 6.50, 17.05, 1.25
Domisie Edukacyjny program dla najmłodszych widzów, przez zabawę uczy o świecie roślin i zwierząt. piątek godz. 17.00 i 1.20

 

Znadniemna.pl za www.gov.pl

Szanowni Państwo, publikujemy list Pana Ministra Szymona Szynkowskiego vel Sęk, skierowany do Polonii na całym świecie. W drugiej części niniejszej publikacji znajdą Państwo również wykaz wybranych projektów i programów edukacyjnych dla Polonii, o których mowa w liście. Zachęcamy do zapoznania się z treścią poniższych dokumentów. LISTA

Związek Polaków na Białorusi nie zrealizował w planowanym wymiarze uroczystości z okazji smutnych jubileuszy – 10-lecia katastrofy smoleńskiej i 80. rocznicy zbrodni katyńskiej. Sytuacja epidemiologiczna, spowodowana pandemią wirusa COVID-19 sprawiła, że w imieniu wszystkich członków ZPB symboliczny hołd ofiarom obu tragedii oddała 10 kwietnia przy Krzyżu Katyńskim w Grodnie prezes Związku Polaków Andżelika Borys.

Andżelika Borys odmówiła modlitwę za dusze śp. Pary Prezydenckiej Lecha i Marii Kaczyńskich i złożyła wieniec przy pomniku, upamiętniającym Polaków Grodna, zabitych 80. lat temu przez oprawców z NKWD w obozach stalinowskich w Katyniu, Starobielsku i Miednoje.


Wzniesiony w 1990 roku z inicjatywy ZPB pomnik katyński w Grodnie od dziesięciu lat jest miejscem, przy którym miejscowi Polacy wspominają nie tylko ofiary mordów politycznych sprzed 80. lat, lecz także delegację państwową Rzeczypospolitej Polskiej na czele ze śp. prezydentem RP Lechem Kaczyńskim, która w 2010 roku w drodze do Katynia zginęła na lotnisku w Smoleńsku w katastrofie rządowego Tu-154M w okolicznościach do dzisiaj budzących kontrowersje wśród ekspertów i opinii publicznej.


Od dziesięciu lat z okazji kolejnych rocznic katastrofy smoleńskiej ZPB organizował pielgrzymki autokarowe swoich działaczy do Katynia i miejsca tragedii sprzed 10. lat. W tym roku plany te zostały przekreślone przez pandemię koronawirusa. Stąd – wyjątkowo skromny format obchodów smutnych rocznic w tym roku.

Podobnie jak ZPB, bez większego rozgłosu i stosując zalecane przez epidemiologów środki ostrożności, uczcił 10. rocznicę katastrofy smoleńskiej i 80. rocznicę zbrodni katyńskiej Konsulat Generalny RP w Grodnie.

Kilka minut po złożeniu wieńca przy Krzyżu Katyńskim przez Andżelikę Borys w miejscu pamięci i smutku w asyście dwóch współpracowników pojawił się konsul generalny RP w Grodnie Jarosław Książek. Dyplomata również odmówił krótką modlitwę i złożył wieniec przy pomniku.


Hołd ofiarom tragedii sprzed 10. i 80. lat oddają 10 kwietnia także szefowie struktur terenowych ZPB w innych miastach Białorusi. Dotarły do nas już zdjęcia z Brześcia i Lidy, gdzie za poległych na terenie Rosji Polaków modliły się m. in. prezes Oddziału Miejskiego ZPB w Brześciu Irena Głuchowska i prezes Oddziału ZPB w Lidzie Irena Biernacka z działaczami.

Brześć

Lida

Znadniemna.pl

Związek Polaków na Białorusi nie zrealizował w planowanym wymiarze uroczystości z okazji smutnych jubileuszy – 10-lecia katastrofy smoleńskiej i 80. rocznicy zbrodni katyńskiej. Sytuacja epidemiologiczna, spowodowana pandemią wirusa COVID-19 sprawiła, że w imieniu wszystkich członków ZPB symboliczny hołd ofiarom obu tragedii oddała 10 kwietnia przy

Publikujemy tekst domowego błogosławieństwa pokarmów na stół wielkanocny do wykorzystania w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego.

Przed wielkanocnym śniadaniem, pozostając w duchowej łączności z rodziną i bliskimi, można odmówić poniższą modlitwę, zamiast zwykłej «przed jedzeniem», dla podkreślenia uroczystego charakteru posiłku.

Osoba prowadząca rozpoczyna modlitwę i wszyscy żegnają się znakiem krzyża:

W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.

W. Amen.

(Modlitwę można poprzedzić odczytaniem Ewangelii o zmartwychwstaniu: Mt 28, 1-10 lub J 20, 1-9)

Następnie przygotowuje obecnych i wypowiada modlitwę:

Nasz Pan, Jezus Chrystus, umarł i zmartwychwstał dla naszego zbawienia, abyśmy żyli Bożym życiem i uczestniczyli w wielkiej radości, której źródłem jest Jego zwycięstwo. Dla podkreślenia wielkości tej niedzieli, która jest uroczystością nad uroczystościami, chcemy spożyć świąteczne śniadanie.

Prośmy, aby sam Pan pobłogosławił nasze pokarmy, aby oddalił od nas widmo epidemii i napełnił nasze serca radością.

Módlmy się:

Panie Jezu Chryste, Ty w dzień przed męką i śmiercią poleciłeś uczniom przygotować paschalną wieczerzę, a w dniu zmartwychwstania zasiadłeś do stołu z apostołami, aby wraz z nimi spożyć posiłek.

Prosimy Cię, pozwól nam z wiarą przeżywać Twoją obecność z nami podczas wielkanocnego posiłku, abyśmy mogli się radować udziałem w Twoim życiu i zmartwychwstaniu.

Chlebie żywy, który zstąpiłeś z nieba i dajesz życie światu, pobłogosław chleb i wszelkie świąteczne pieczywo na pamiątkę chleba, którym nakarmiłeś słuchających Ciebie wytrwale na pustkowiu, i który wziąłeś w swoje święte i czcigodne ręce, aby go przemienić w swoje Ciało.

Baranku Boży, Ty pokonałeś zło i obmyłeś świat z grzechów, pobłogosław to mięso, wędliny i wszelkie pokarmy, które będziemy jedli na pamiątkę baranka paschalnego i świątecznych potraw, jakie Ty spożyłeś z apostołami podczas Ostatniej Wieczerzy.

Chryste, nasze życie i zmartwychwstanie, pobłogosław te jajka, znak nowego życia, i spraw, abyśmy potrafili dzielić się z innymi wielkanocną radością, a kiedyś weszli na wieczną ucztę w domu Ojca, gdzie żyjesz i królujesz na wieki wieków.

W. Amen.

Znadniemna.pl 

Publikujemy tekst domowego błogosławieństwa pokarmów na stół wielkanocny do wykorzystania w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Przed wielkanocnym śniadaniem, pozostając w duchowej łączności z rodziną i bliskimi, można odmówić poniższą modlitwę, zamiast zwykłej «przed jedzeniem», dla podkreślenia uroczystego charakteru posiłku. Osoba prowadząca rozpoczyna modlitwę i wszyscy żegnają się znakiem

Związek Polaków na Białorusi ogłasza kolejną doroczną edycję Konkursu Inscenizacji Polskich Wierszy dla Najmłodszych! W związku z trudną sytuacją epidemiologiczną na Białorusi w tym roku konkurs odbędzie się w trybie on-line.

Organizatorzy proponują młodym artystom w wieku od 5-ciu do 10-ciu lat (wychowankowie przedszkoli i uczniowie 1-4 klasy szkoły podstawowej, którzy uczą się języka polskiego – red.) nagrać film ze swoją inscenizacją na telefon bądź inne urządzenie do nagrywania wideo i wysłać nagranie do organizatorów konkursu na adres e-mailowy: [email protected].

Otrzymane filmiki z inscenizacjami zostaną ocenione przez Jury w składzie:

Andżelika Borys – Prezes ZPB (przewodnicząca Jury);

Renata Dziemiańczuk – wiceprezes ZPB;

Danuta Karpowicz – dyrektor PSS im. Króla Stefa Batorego przy ZPB w Grodnie;

Małgorzata Banaszkiewicz – metodyk-konsultant z ramienia Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą przy MEN RP;

Anna Mieniuk – nauczycielka języka polskiego z Białegostoku.

Jurorzy ocenią otrzymane nagrania wideo i wyłonią laureatów konkursu, których inscenizacje zostaną opublikowane na portalu Związku Polaków na Białorusi Znadniemna.pl.

Każdy młody aktor bądź zespół aktorski może zgłosić do konkursu inscenizację jednego wiersza polskiego poety. Utwór musi odpowiadać wiekowi uczestnika konkursu.

Termin przyjmowania nagrań konkursowych upływa 25 kwietnia br., a podsumowanie wyników zakończy się do dnia 10 maja br., o czym opinia publiczna zostanie poinformowana przez portal Znadniemna.pl. Na portalu można będzie obejrzeć także najlepsze inscenizację oraz pracę zwycięską.

Zapraszamy do zabawy artystyczno-literackiej, która może stać się dla wielu pierwszym krokiem na drodze kariery aktorskiej!

Pobierz REGULAMIN KONKURSU

Znadniemna.pl

Związek Polaków na Białorusi ogłasza kolejną doroczną edycję Konkursu Inscenizacji Polskich Wierszy dla Najmłodszych! W związku z trudną sytuacją epidemiologiczną na Białorusi w tym roku konkurs odbędzie się w trybie on-line. Organizatorzy proponują młodym artystom w wieku od 5-ciu do 10-ciu lat (wychowankowie przedszkoli i uczniowie

Poniżej przedstawiamy informację ws. możliwości składania wniosku o przedłużenie Karty Polaka drogą elektroniczną od 7.04.2020 r. do odwołania.

Informujemy o możliwości złożenia wniosku o przedłużenie Karty Polaka drogą elektroniczną dla osób, których data ważności karty upływa w okresie od 8 lipca br. do końca 2020 r. (z zachowaniem trzymiesięcznego terminu przedłużenia Karty Polaka (wynikającego z art. 17 ust. 2 oraz art. 17 ust. 4 Ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka).

Uwaga!

Wniosek należy złożyć/przesłać mailem co najmniej 3 miesiące przed końcem terminu ważności Karty Polaka – TYLKO TAKIE WNIOSKI BĘDĄ ROZPATRYWANE!

W tym celu należy przesłać na adres mailowy [email protected] kolorowe skany dobrej jakości (czytelne!) następujących dokumentów:

  1. wypełniony wniosek wraz ze zdjęciem oraz podpisem;
  2. paszport (3 strony: strona ze zdjęciem, z danymi oraz pieczęcią potwierdzającą meldunek na terenie obwodu grodzieńskiego);
  3. decyzja o przyznaniu Karty Polaka;
  4. Karta Polaka (obie strony);
  5. podpisaną zgodę na przetwarzanie danych osobowych (Deklaracja RODO – do pobrania poniżej).

Wszystkie dokumenty muszą być zeskanowane i przesłane w 1 plikuProsimy o zamieszczenie swojego nr. telefonu w treści wiadomości. Wzór kompletnego wniosku z załącznikami znajdą Państwo poniżej.

Zaznaczamy, że rozpatrywane będą wyłącznie wnioski kompletne, wysłane na adres [email protected]!

Konsulat Generalny RP w Grodnie zastrzega sobie prawo do nierozpatrywania niekompletnych lub wysłanych na niewłaściwą skrzynkę mailową wniosków.

Informację o potwierdzeniu przyjęcia wniosku i terminie odbioru Karty otrzymają Państwo w oddzielnym mailu.

Warunkiem odbioru Karty Polaka dla osób aplikujących o przedłużenie w powyższy sposób jest: odbiór osobisty, dostarczenie w dniu odbioru oryginału wypełnionego wniosku, okazanie ważnego paszportu oraz zwrócenie poprzedniej karty.

Konsulat Generalny RP w Grodnie zastrzega sobie prawo do czasowej (wynikającej z zaistniałej sytuacji epidemiologicznej) odmowy wydania Karty Polaka osobom, które nie dopełnią wskazanych powyżej formalności.

Jednocześnie Konsulat Generalny RP w Grodnie informuje, że możliwość złożenia wniosku o przedłużenie Karty Polaka drogą we wskazany powyżej sposób może zostać ograniczona lub zawieszona w zależności od rozwoju stanu zagrożenia COVID-19. Prosimy o bieżące obserwowanie informacji publikowanych w mediach naszego KG.

Materiały

Grodno​_wzór​_wniosku​ o_przedłużenie​_Karty​_Polaka​_drogą​_elektroniczną

Grodno​_RODO

Grodno​_​_wniosek​_o​_przyznanie​_KP 

Znadniemna.pl za gov.pl

Poniżej przedstawiamy informację ws. możliwości składania wniosku o przedłużenie Karty Polaka drogą elektroniczną od 7.04.2020 r. do odwołania. Informujemy o możliwości złożenia wniosku o przedłużenie Karty Polaka drogą elektroniczną dla osób, których data ważności karty upływa w okresie od 8 lipca br. do końca 2020 r. (z zachowaniem trzymiesięcznego terminu przedłużenia

39 procent – tyle wyniósł wzrost zakażeń koronawirusem na Białorusi w ciągu ostatniej doby. Trzy kolejne ofiary śmiertelne.

Według stanu na 9 kwietnia na Białorusi odnotowano 1486 przypadków zachorowań na COVID-19. W stosunku do dnia poprzedniego wzrost wyniósł 39 procent (przyrost +420 chorych). Jest to rekordowy przyrost zachorowań odnotowany w kraju w kwietniu i za cały okres epidemii, w którym  ministerstwo zdrowia regularnie podawało oficjalną statystykę zakażeń koronawirusem.

W białoruskich szpitalach przebywa 1331 pacjentów, u których zdiagnozowano COVID-19. Wyzdrowiało i wypisało się ze szpitali 139 osób. Przypadków śmiertelnych odnotowano 16. Dzień wcześniej informowano o 13 śmierciach spowodowanych koronawirusem.

Statystyka ofiar koronawirusa po regionach Białorusi wygląda tak:

Mińsk: 699 pacjentów w szpitalach, 102 wypisanych, 6 zgonów;

Obwód miński: 153 w szpitalach, 1 wypisany, 6 zgonów;

Obwód witebski: 364 w szpitalach, 35 wypisanych, 7 zgonów;

Obwód mohylewski: 35 w szpitalach;

Obwód homelski: 35 w szpitalach, 1 wypisany;

Obwód brzeski: 17 w szpitalach;

Obwód grodzieński: 28 w szpitalach.

Ogółem na Białorusi przeprowadzono 49 tysięcy testów na COVID-19.

Znadniemna.pl na podstawie nn.by

39 procent – tyle wyniósł wzrost zakażeń koronawirusem na Białorusi w ciągu ostatniej doby. Trzy kolejne ofiary śmiertelne. Według stanu na 9 kwietnia na Białorusi odnotowano 1486 przypadków zachorowań na COVID-19. W stosunku do dnia poprzedniego wzrost wyniósł 39 procent (przyrost +420 chorych). Jest to rekordowy

Dzisiaj, 8 kwietnia, maturzyści z klasy 11 D Polskiej Szkoły Społecznej im. Króla Stefana Batorego przy ZPB w Grodnie („Batorówki”) wykonali test z języka polskiego w trybie on-line.

Zadaniem maturzystów było wysłuchanie audio zadania, wykonanie zleconej części gramatyczno-leksykalnej i przygotowanie zestawu wypracowań. Prace zostały zdalnie sprawdzone i omówione z uczniami przez nauczycielkę.

Dyrekcja „Batorówki” podkreśla, że w czasie kwarantanny młodzież maturalna chętnie poświęca czas na lekcje języka polskiego, prowadzone przez pedagogów za pomocą internetu.

Znadniemna.pl na podstawie facebook.com

Dzisiaj, 8 kwietnia, maturzyści z klasy 11 D Polskiej Szkoły Społecznej im. Króla Stefana Batorego przy ZPB w Grodnie („Batorówki”) wykonali test z języka polskiego w trybie on-line. Zadaniem maturzystów było wysłuchanie audio zadania, wykonanie zleconej części gramatyczno-leksykalnej i przygotowanie zestawu wypracowań. Prace zostały zdalnie sprawdzone

Skip to content